هنر برقراری ارتباط موثر

0 444

هنر برقراری ارتباط موثر یک مهارت حیاتی در زندگی است که در اغلب مواقع نادیده گرفته می شود. هیچ وقت برای کار کردن روی بهبود مهارت های اجتماعی دیر نیست و به کمک آن کیفیت زندگی با درجه بسیار زیادی بهبود می یابد.

اینکه بتوانیم به طور موثر و کارامدی ارتباط برقرار کنید؛ از مهم ترین مهارت های زندگی است؛ زیرا توسعه و بهبود آن به تمام جنبه های زندگی کاری، شخصی و اجتماعی شما کمک خواهد کرد و شاهد آرامش و پیشرفت بیشتری خواهید بود.

چگونه در هنر ارتباط موثر با دیگران موفق شویم؟

اصلا مهارت های ارتباطی یعنی چه؟

در یک ارتباط موثر باید انتقال ایده ها، افکار و احساسات به صورت دو طرفه باشد.در حالیکه ارتباطات کلامی شامل گفتگو است؛ ارتباط غیر کلامی حرکات و ژست ها، حالات صورت، موقعیت بدن را دربرمی گیرد.

امروزه تحقیقات کاملا مشخص کرده است که بیشتر پیام از طریق تُن صدا و حرکات غیرکلامی منتقل می شود. این مسئله زمانی جالب تر می شود که شما نیز بدون اینکه بدانید به صورت ناخودآگاه این پیام پنهان را درک و دریافت می کنید.

بنابراین علاوه بر آگاه بودن از کلماتی که استفاده می کنید توجه به حرکات و صدا در حین ارتباط نیز بسیار مهم است. یک ارتباط گیرنده موفق تنها روی محتوای پیام تمرکز نمی کند بلکه روی اینکه چگونه ممکن است پیام توسط شخص مقابل تفسیر و درک شود نیز توجه دارد. در حقیقت ورای محتوای پیام، تاثیر احساسی آن بر روی فرد مقابل می تواند مهم تر باشد.

با یادگیری اینکه چگونه با احساساتی مثل خشم، ناراحتی، ترس، نفرت، تعجب و لذت در ارتباط باشید بهتر خود را مدیریت خواهید کرد و حتی در در موقعیت های پر از چالش می توانید به راحتی کنترل موقعیت را در دست بگیرید و به شکل اثربخش تری با دیگران ارتباط برقرار کنید.

موفقیت-در-هنر-ارتباط-موثر-با-دیگرانچگونه مهارت های ارتباطی را بهبود ببخشیم؟

بهترین موقعیت برای تمرین مهارت اجتماعی ارتباطات روزانه است. با تعاملات ساده قدرت ارتباط گیری خود را افزایش دهید و این مهارت ها را در موقعیت های مختلف تمرین کنید:

۱. فرقی نمی کند که گوش می دهید یا صحبت می کنید در هر صورت نگاه کردن به چشم های فرد مقابل گفتگوی شما را موفقیت آمیزتر می کند. تماس چشمی علاقه و توجه شما را نشان می دهد.

۲. از اینکه بدن شما در حال انتقال چه پیامی است آگاه باشید. زبان بدن بیشتر از یک ساعت گفتگو می تواند درباره شما بگوید. قرار گرفتن در یک موقعیت راحت با دست های باز می گوید شما در دسترس و آماده شنیدن هستید.

۳. در حرکات بدن از دست و چهره نیز استفاده کنید به شکلی که کل بدن شما صحبت کند. پیام های درهم و مبهم نفرستید و توجه کنید کلمات، حرکات، حالات صورت و لحن صدا یک پیام واحد را برسانند.

علاقه خود را به چیزی که گفته می شود نشان دهید. گاهی اوقات با توجه به موقعیت لبخند بزنید و مطمئن باشید که حالت دوستان ای دارید. با عباراتی مثل “بله” یا “اوه” گوینده را به ادامه صحبت ترغیب کنید.

۴. احساس و تفکری که در زمان برقراری ارتباط دارید به میزان بسیار زیادی بر اینکه چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنید تاثیر می گذارد. آگاهانه انتخاب کنید که صادق و صبور، مودب و پذیرا باشید. همان طور که دوست دارید دیگران نسبت به شما بی تفاوت نباشند شما نیز نسبت به دیگران و احساساتشان حساس باشید.

۵. یک شنونده فعال باشید. شما باید بتوانید به دیگران گوش دهید و در گفتگوی دو طرفه درگیر شوید. وقتی به خوبی گوش می دهید از فرد مقابل شناخت بهتری پیدا می کنید. همچنین به شما کمک می کند که جلوی سوء تفاهم هایی که نتیجه عدم درک و شناخت یکدیگر است بگیرید.

۶. از قضاوت براساس ظاهر اجتناب کنید. برای داشتن یک رابطه پویا لزومی ندارد که تمامی افرادی را که با آنها در ارتباط هستید دوست داشته باشید یا با عقاید آنها موافق باشید؛ اگرچه لازم است که قضاوت و سرزنش را کنار بگذارید تا بتوانید دیگران را به خوبی درک کنید.

۷. هر فرد ممکن است با توجه به نوع فرهنگ و خانواده زبان بدن متفاوتی داشته باشد. پس در زمان خواندن زبان بدن دیگران به سن، احساسات درونی، فرهنگ خانوادگی و اجتماعی توجه کنید.

۸. واضح صحبت کنید و زیر لبی و نامفهوم کلمات را ادا نکنید. افراد میزان شایستگی اجتماعی شما را از طریق صحبت های شما می سنجند. آرام صحبت کنید؛ اگر سریع صحبت کنید دیگران به سرعت عصبی یا نامطمئن بودن شما را می فهمند. شروع به تمرین کنید تا زمینه صدای خود را آرام و ملایم کنید. به صدای خود روح بدهید و از صحبت یکنواخت دوری کنید.

۹. با تقویت مهارت های اجتماعی حتی در موقعیت های منفی و مشکل ساز نیز بدون ایجاد تنش و از بین رفتن اعتماد و احترام می توانید ارتباطات خوبی داشته باشید. ارتباط موثر ترکیبی از مهارت هایی از جمله ارتباط غیرکلامی، شنونده فعال بودن، مدیریت استرس در لحظه، درک و تشخیص احساسات خود و کسانی که با آنها ارتباط دارید است.

۱۰. اگر می خواهید با دیگران ارتباط بهتری داشته باشید یک تمرین خوب این است که دیگران را در مکان های عمومی مثل فروشگاه، اتوبوس، قطار، رستوران بدون جلب توجه مشاهده کنید. ببینید دیگران چگونه از زبان بدن استفاده می کنند و چه کمکی می تواند به شما در درک ارتباط غیر کلامی کند.

توجه کنید که دیگران چگونه نسبت به یکدیگر عکس العمل نشان می دهند. سعی کنید متوجه شوید چه ارتباطی دارند، درباره چه چیزی صحبت می کنند و چه احساسی درباره صحبت های طرف مقابل  پیدا می کنند.

تفاوت بین ارتباط بین فردی و درون فردی چیست؟

ارتباط بین فردی، هنر به اشتراک گذاری اطلاعات معنادار با دیگران به وسیله تبادل تجربیات است و شما در هر شرایط تحصیلی، کاری و شخصی به آن نیاز دارید.

اما، یک راه پنهان اما درست و کارآمد برای مهارت ارتباطی اثر بخش وجود دارد!

ارتباط درون فردی ارتباطی است که در ذهن یک فرد رخ می دهد و با تعاملات بین فردی که با دیگر افراد شکل می گیرد تفاوت دارد. ارتباط درون فردی می تواند به دلیل یک گفتگوی درونی مثبت در ذهن باعث ایجاد واکنش و نگرش مناسب تری شود یا برعکس کل روابط را بسیار بغرنج و پیچیده سازد.

 

مدیتیشن و تجسم از تکنیک های درون فردی هستند که بیشتر افراد برای برخورد بهتر با موقعیت های بیرونی استفاده می کنند. آگاهی از گفتگوهای درونی اولین گام اصلاح مهارت های درون فردی است.

بیشتر افراد در دنیای خودشان و نحوه درک خود از مسائل گم می شوند و این دیدگاه گاهی اوقات به مانعی در تعامل با دیگر افراد تبدیل می شود. برای مدیریت ارتباطات ابتدا خود و هیجانات تان را بشناسید و این همان چیزی است که بر رفتار دیگران تاثیر مثبت می گذارد. اجازه ندهید هیجاناتتان از شما زبل تر باشند و شما را پریشان کنند.

چگونه مهارت درون فردی را بهبود ببخشیم؟

تجسم یک مهارت درونی است که به وسیله بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان برای رسیدن به بهترین عملکردی که می توانند داشته باشند استفاده می شود. توانایی ذهنی است که بدن فیزیکی را به حرکت در می آورد و نگرش و اعتماد به نفس بالا برای عملکرد بهتر از ذهن نشات می گیرد.

گاهی اوقات دیدگاه شخصی شما می تواند ناخودآگاه نگرش و نظری را که به دیگری دارید کاملا لکه دار کند اما با مقداری شفقت و همدلی می توانید از جنبه دیگری نیز قضیه را ببینید.

با استفاده از تلقین و تجسم مثبت می توان به خوبی الگوهای منفی درونی را تغییر داد. اولین گام شناسایی گفتگوهای درونی منفی و علت به وجود آمدن آنها است. برای معکوس کردن این روند به جنبه های مثبت شخص و ارتباط نگاه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله دیدیم که برای بهبود ارتباط با دیگر افراد نیاز به ذهن قوی و در درجه اول ارتباط بهتری با درون خود داریم. بنابراین شما باید در ابتدا خودتان را بشناسید و سوالات بیشتری درباره ارتباطات درونی خود بپرسید. راه حل داشتن ارتباط موثر با دیگران خودشناسی و اصلاح نگرش ذهنی است پس از آن می توانید یک ارتباط موثر و صحیح در زندگی واقعی برقرار کنید.

یادتان باشد آینه هرگز اول به شما لبخند نمی زند

منبع: همیشه سبز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.